Taká kratučká veta a aká dlhá história sa za ňou skrýva, až som musel na jej konci dať výkričník. Je to istotne aj preto, že úloha vytvoriť propagačný materiál spolku figurovala v zápisniciach výkonného výboru od roku 2004. No bol to skutočne ťažký pôrod.
Propagačný materiál športovej organizácie iste nie je vec, bez ktorej by sa nedalo existovať. Ale je to určitá prezentácia i výpoveď o tom, čoho je organizácia schopná, čo ponúka, ako sa vie predstaviť verejnosti. A aj v praxi sme potrebu propagačného letáka či nejakej skladačky pociťovali čím ďalej viac. Slovenský horolezecký spolok JAMES je organizátorom mnohých podujatí, na iných sa podiela a hlavne na filmových festivaloch sme nemali ľuďom čo ponúknuť. Silný impulz prišiel v roku 2003 z festivalu Hory a mesto v Bratislave, kde sme dostali propagačný stánok. A tak bolo nevyhnutné popri ponuke časopisu Jamesák, odborných knižiek a brožúr, nášiviek, či možnosti vybavenia si registrácie v spolku, podať základnú informáciu. Napísal som známu stranu „Staň sa členom JAMES-u“, ktorá v malých úpravách figuruje aj na jamesáckom webe dodnes, a tiež základnú informáciu o štruktúre spolku, kde nám veľmi pomohla precízne spracovaná úvodná časť našich stanov, kde sa hovorí o poslaní JAMES-u, stačilo len citovať. Následne sa začiatkom roku 2004 objavila spomínaná úloha, kde jej hlavným nositeľom mala byť metodická komisia. Ale ako vieme, jej predseda nestíhal v posledných rokoch ani oveľa dôležitejšie veci. Takže sa dlho nič nedialo, a keď to už bolo všetkým dosť trápne, sadli sme si s Vladom Linekom a načrtli obsah, dokonca aj formu klasickej skladačky formátu A4 na tri časti, náplň jednotlivých strán. A zase dlhšia prestávka. Potom Kazo zabojoval, doplnil existujúce materiály a pripravil základný text v hrubej forme bez precíznych formulácií. Zdalo sa, že už chýba len málo, ale dotiahnuť vec do finálnej podoby sa nedarilo. A priznám sa, že aj keď som cítil svoj diel zodpovednosti, snažil som sa tejto veci vyhnúť. Tak sme to ešte skúsili hodiť na Zola Demjána, ale ani on to úplne nedokončil, text sa mu zdal dobrý, aj keď k ideálu mal ešte ďaleko. Tak to predsa len ostalo na mne a Vladovi a obidvaja sme sa celkom čudovali, koľko vecí sa zmenilo, koľko tam bolo chýb, aj len takých banálnych a gramatických a koľko ráz sme mali hotovú finálnu verziu. Ale zdá sa, že sa s tým oplatilo pohrať, však to nie je materiál na jedno použitie.
Nakoniec bolo ešte treba vybrať fotografie, ktoré by najlepšie charakterizovali našu činnosť a náš jamesácky spolok, chlieviky boli pripravené na zadnej strane materálu. Športové lezenie je reprezentované jedným z mojich najúspešnejších záberov z Korziky s dynamicky vlajúcim Dinom Kuráňom na chobote Slona v Roccapine. Alpinizmus dokumentuje parádny záber Maťa Heugera zo skupiny Trango v Karakorame. No a na koho iného by sme sa obrátili z oblasti skialpinizmu, keď nie na Stana Meleka, na jeho obrázku z Ďumbiera je v nádhernom počasí vidieť Vysoké Tatry a aké je to naše malé Slovensko krásne. Vnútri letáka je obálka Jamesáku so Shiptonom a záber Jara Kováčika z detských pretekov na umelej stene. No a nakoniec, vlastne na začiatok, na titulnej strane musel byť obrázok z Vysokých Tatier, ktorý dodal Vlado Linek. Takže autom fotografií patrí poďakovanie, nielen za to, že svoje zábery poskytli zadarmo.
Tlačiarne vytlačili 1500 kusov propagačných letákov a mohli sme si vydýchnuť a odškrtnúť snáď najdlhšie nesplnenú úlohu. Letáky sú k dispozícii ma sekretariáte spolku, budeme ich dodávať organizátorom športových podujatí, samozrejme budú na jamesáckom týždni, na Psotkovom memoriáli, na festivaloch. A v plnej kvalite je tento propagačný materiál na našej webovej stránke všetkým k dispozícii na jeho rozširovanie. Veď je to propagácia nášho spolku, nás samých, každého jedného člena. Tak ešte raz veľká vďaka všetkým, ktorí sa na jeho zrode podielali.
Igor Koller
Predná strana
Zadná strana