vysoké tatry  český horolezecký svaz  klub slovenských turistov  singingrock apollo
sport-outdoor
sirjoseph
camp
  shs james    komisie    podujatia    james slovakia    horolezec    horoškola    rozličné    eshop    diskusia    kontakt    dotazníky    chaty    vht    priamo registrovaní    pre kluby
  redakcia    archív    inzercia    pálivé chyty    predplatné    tréning    poviedky
 index » horolezec » pálivé chyty  Správa Vysokých Tatier  Erasmus  Metodické materiály  Meteo  IFSC  UIAA Odhlásiť    Streda 03.07.2024   english version
 Zimné Chamonix
14.04.2012 22:00 | 10077x |

Krása, pohoda a fantázia. Týmito tromi slovami by som opísal tohtoročnú zimu v Chamonix, keby som sa o všetky tie zážitky nepotreboval deliť. Ale keby sa ma niekto opýtal ako bolo, odpovedal by som toto...

Grandes Jorasses a Dent du Géant. Foto: Maroš Červienka.

Boli to nádherne prežité tri týždne. Pre niekoho nenormálne veľa, no pre mňa strašne málo. Zvlášť teraz, keď si listujem sprievodcu a vidím všetky tie krásne línie, ktoré sme nestihli poliezť. Niekedy si prajem aby mi stačilo vyliezť jednu peknú, ťažkú a hodnotnú cestu a bol by pokoj, no potom vyleziem tri storočné klasiky a som v tom zase až po uši. Je to ako začarovaný kruh. Človek ide na výjazd, na papieriku zopár ciest, ktoré chce vyliezť a domov sa vráti s A4-kou plnou ďalších plánov. Ale to je na tom asi to pekné a srdce pravého horolezca by nemalo ostať nikdy spokojné...

Mrazivý január a ľady v okolí Mont Blancu du Tacul

Z reprákov hučia Slíže, Katka na vedľajšom sedadle listuje v sprievodcovi a Adam vzadu tvrdo zaspal. Po šiestich dňoch sa vraciame zo Chamonix. Bolo super! Už sme to v tej tatranskej metelici nemohli vydržať a aj napriek strašným mrazom staviame na ľadovci pod Midi stan a lezieme miestne ľadové klasiky. Sme traja a keďže je to naša zimná alpská premiéra, učíme sa ako to tu chodí. Nečakali sme, že ľad bude taký tvrdý, že toho parádneho alpského firnu bude v stene tak málo, že deň bude taký krátky a že my budeme takí pomalí. Ale čo už niekde sa to naučiť treba...
Vylezené cesty
Triangle du Tacul (severná stena)- Contamine/Mazeaud route  II, AD+, 350 metrov
Mt. Blanc du Tacul (vých. stena)- Gabarrou/Albioni  III 4+, TD, 500 metrov (posledná dl. nedolezená)
Triangle du Tacul (severná stena)- Cheré gully  II 4, D+, 350 metrov
(Katka Húserková, Adam Kadlečík, Maroš Červienka)

Adam v Cheré Gully II 4. Foto: Maroš Červienka. / Katka a ľady na Rognon du Plan. Foto: Maroš Červienka. / Maroš v ceste Le Fil á Plomb III 4+ na Rognon du Plan. Foto: Katka Húserková.

Nepodarený február a cesta na Aiguille Carrée

Druhýkrát som sa dohodol s Paľom Rajčanom, že vybehneme na pár dní do Chamonix. Plány veľké, podmienky mizerné, ale vyliezli sme aspoň niečo. Aj keď po všetkom čo sa nám prihodilo sa tomu celkom čudujem. Najskôr nám na Grands Montets niekto šlohol ráno pred lezením lano. Potom nám vtáky vyžrali takmer všetko jedlo a na záver sa pre istotu pokazilo aj počasie. Skončilo to teda jednou jedinou, vylezenou cestou, ale hory vedia byť aj také...
Vylezená cesta
Aiguille Carrée (severozápadná stena)- Frendo/Ravanel  II 5, TD, 500 metrov
(Pavol Rajčan, Wolfgang Hell, Maroš Červienka)

Naše stany na ľadovci pod Midi. / Paľo a Wolfi v ceste Frendo-Ravanel II 5 na Aiguille Carrée. Foto: Maroš Červienka.
Paľo v jaskyni na Mer de Glace. / Pilier Cosmiques v pozadí s masívom Mont Blancu a Mont Blacu du Tacul. Foto: Maroš Červienka.

Do tretice Chamonix a lezenie v okolí Aiguille du Midi

V sobotu poobede hádžem do auta sviňu a lyže v Nitre priberám ďalších dvoch pacientov (Maťo & Forest), v Trnave Katku a môžeme vyraziť. Valíme celú noc, ranné prebalovačky na parkovisku a o ôsmej si už s nacapeným lícom na skle lanovky, vychutnávam spolu s haldou ceprov výhľad do krásnej severnej steny Aiguille du Midi. Vystupujeme, vietor taký, že by som šiel najradšej prvou lanovkou naspäť do Chamonix na čokoládový croissant, ale stálo to 40 éčok, musíme sa hecnúť, aspoň tri dni, potom bude aj ten croissant...
Pod Midi trávime tri dni. Katka a ja vo winteruame na stračej nôžke pod chatou Cosmiques a Maťo s Forestom v stane. Podnikáme samozrejme v najbližšom okolí Midi, Tacul, Triangle, Lachenal... Postupne sme si každí, uchmatli zopár pekných klasík z miestnej ponuky pre ktoré sa sem určite oplatilo cestovať...

Rest v Chamonix. Slnko, pohoda a... croissant.
Nad ránom volajú chalani (Dušan Myslivec a Rišo Nyéki), že sú v Chamonix na parkovisku, či by sme pre nich nedobehli. Páni Horolezci, nám zase raz ukázali ako sa to robí a vyliezli za deň Severný kuloár na Dru, aby toho nebolo málo Rišo dal všetky dĺžky na OS a vraj sa to točilo okolo M8. Škoda len, že im chýbalo doliezť posledné dve dĺžočky ľahkého ľadu, no kvôli tme museli začať zlaňovať, ale myslím, že v tomto prípade sú tie dve dĺžky naozaj úplne bezvýznamné... krásny výkon.
Posledný lezecký deň v Chamonix trávime v krásnej 700 metrovej klasike na Rognon du Plan s názvom Le Fil á Polmb. Naozaj super deň v super ceste, verím že takých bude ešte veľa...
Vylezené cesty
Aiguille du Midi- Pilier Cosmiques  II, 4c, AD
Mont Blanc du Tacul (východná stena)- Modica/Noury  III 5+, 5a, TD+, 550 metrov
Pointe Lachenal- Traverse of Pointes Lachenal  II, 4a, AD
(Katka Húserková a Maroš Červienka)

Rognon du Plan (severozápadná stena)- Le Fil á Plomb  III 4+, TD+, 700 metrov
(Peter Gajdoš, Maťo Ochman a Katka Húserková, Maroš Červienka)

Triangle du Tacul (severná stena)- Cheré gully  II 4, D+, 350 metrov
Mont Blanc du Tacul (východná stena)- Gabarrou/Albioni  III 4+, TD, 500 metrov (1 dl. nedolezená)
(Peter Gajdoš, Maťo Ochman, Tomáš Glajza)

Petit Dru (severná stena)- Severný kuloár VI 5, M8, ED3, 900 metrov (posl. 3 dl. nedolezené)
(Dušan Myslivec a Rišo Nyéki)

Vlado Linek © 1999 - 2024 členstvo ا  antidoping ا  kalendár ا  archív jamesáka ا  predplatné ا  horoškola ا  počasie ا  sprievodca ا  umelé steny  30901996