vysoké tatry  český horolezecký svaz  klub slovenských turistov  singingrock apollo  
sport-outdoor
sirjoseph
camp 
  shs james    komisie    podujatia    james slovakia    horolezec    horoškola    rozličné    eshop    diskusia    kontakt    dotazníky    chaty    vht    priamo registrovaní    pre kluby  
  redakcia    archív    inzercia    pálivé chyty    predplatné    tréning    poviedky  
 index » horolezec » pálivé chyty  Správa Vysokých Tatier  Erasmus  Metodické materiály  Meteo  IFSC  UIAA Odhlásiť    Štvrtok 04.07.2024   english version
 K2 Jasná Adrenalín 2006 - "Reloaded"
24.04.2006 11:00 | 2750x |
8. apríla 2006 – Jasná – Chopok  

Preteky vo freeride, disciplína BIG MOUNTAIN. V sobotu sa už po druhýkrát v tejto sezóne zišli pod Chopkom fanúšikovia freeride, ktorí si chceli schuti zapretekať a poriadne sa zabaviť. Prvý pokus zasúťažiť si z marca pre zlé počasie nevyšiel.

 

Obavy z počasia sa tento raz nenaplnili, naopak, na Chopku kraľovalo jasné počasie aj s novou nádielkou prašanu. Na aprílový termín naozaj delikátne počasie.
V race office sa zaregistrovalo 30 pretekárov. Hlavne domáci, Česi a prišli aj Poliaci.
Išli sa dve kolá. V prvom šli všetci po trati z bočného hrebeňa Chopka. Tu všetkých zaskočil Poliak Trzebuniak, ktorý si šupol celú líniu dorovna (cháp „šusom“). Rozhodcovia to aj náležite ohodnotili a do finále postupoval z 1. miesta. Krásnu jazdu predviedol aj Mišo Oško - SVK, peknú priamu, dynamickú so skokmi v rýchlosti a plynulú. Po prvom kole bol na druhom mieste. Paľko Haász – SVK (víťaz Vogel Ride v Slovinsku a 4. na Sekundenjagd – pokračovanie Red Bull White Rush v Rakúsku) zajazdil tiež výborne a skončil 3.

 

Do finále postúpilo 10 najlepších. Po prvýkrát sa šla nová trať, a to priamo z vrcholu Chopka. Vrch hory je poriadne strmý a skaly poniže budili v pretekároch poriadny rešpekt. Žiadne selanky po pláňach ale poriadne tvrdá muzika!! Nikto predtým ešte nezjazdil niektoré línie - boli zídené vari po prvýkrát. Pre všetkých spravodlivé rovnaké podmienky. Bezstarostné úsmevy pretekárov pred štartom v prvom kole nahradili zadumané sústredené výrazy tváre, plné rešpektu. Dakto vravel čosi o tom že mu je akosi divne od žalúdka. Všetci asi vieme prečo:).
No všetko to sústredenie sa vyplatilo, finalisti zajazdili perfektne, Robinova Kaletova (víťaz predošlých ročníkov) odvážna jazda s nádherným skokom uprostred strmých skál ulahodila nejednému oku. Michal Oško zajazdil opäť výborne, no skúsenosti mu zabránili v ťažkom a extrémne exponovanom teréne dať zo seba všetko. Poliak opäť predviedol skvelú jazdu, vybral si ťažkú líniu a napriek zopár zaváhaniam sa mu v konečnom účtovaní podarilo obhájiť prvé miesto z kvalifikácie.
Finále ukázalo ako dôležité je mať veľa skúsenosti, a správne si vybrať a zvládnuť čo najobtiažnejšiu líniu. Toto sa vyplatilo hlavne Robinovi Kaletovi a Trzebuniakov, naopak doplatili na to Palo Haasz a Michal Sekelsky.

Konečné výsledky
1. Trzebuniak, PL
2. Robin Kaleta, CZ
3. Michal Oško, SVK
4. Palo Haasz, SVK
5. Michal Sekelský, SVK

O čom vlastne sú preteky - disciplína Big Mountain  – extrémny zjazd na lyžiach v neupravenom teréne. Ide o kráľovskú disciplínu vo voľnom - freeridovom jazdení - v hlbokom snehu na veľmi strmých a exponovaných svahoch. Jazdí sa na veľmi strmých svahoch plných skalnatých rebier a brál. Preteky majú mnoho nebezpečných skokov cez skalné prahy, lyžiari jazdia v hlbokom prašane, z ktorého sa vytvára za jazdcom idúcim šialenou rýchlosťou oblak zvíreného snehu. Je to pastva pre oko diváka. Jazda zároveň vzbudzuje strach a rešpekt diváka z nebezpečnej jazdy lyžiara.

 
 
Hodnotenie súťažiacich

Bodmi sa ohodnotí a následne zráta celkový počet bodov za nasledujúce veci:
- výber trate – čím je strmšia, exponovanejšia a sú v nej skoky cez skalné bralá, tým získava pretekár viac bodov,
- agresivita jazdy – musí byť razantná a rýchla,
- plynulosť jazdy – pretekár sa snaží lyžovať plynule, bez výrazného spomaľovania, v opačnom prípade získava menej bodov,
- technika jazdy – prejav na lyžiach musí vyzerať dobre, pretekár musí znamenite ovládať lyže a zvládať jazdu v hlbokom neupravenom snehu,
- kontrola – pretekár nesmie ani na chvíľu zaváhať, musí mať lyže a situáciu stále pod kontrolou, z jeho prejavu nesmie byť vidieť neistotu ani  strach.




Vlado Linek © 1999 - 2024 členstvo ا  antidoping ا  kalendár ا  archív jamesáka ا  predplatné ا  horoškola ا  počasie ا  sprievodca ا  umelé steny  30904043