odporúčané pravidlá    výstupy v tatrách    tatranské sezóny    tatranské dokumenty
 správa vysokých tatier » výstupy v tatrách  Odhlásiť    Piatok 19.04.2024
 Sústredenie v Bielovodskej doline 2010
11.03.2010 10:00 | 10120x |
14. – 21. 2. 2010

Správa o sústredení v Bielovodskej od Vila Jakubca

Hej, poliezlo sa. Bolo to iste jedno z tých lepších sústrediek v posledných rokoch. O všetkom možno neviem, ale čo viem, to poviem. A môžem sa aj mýliť, vieš, nezapisoval som si to a nebol som hore po celý čas. Ešte si to upresňujem s Ikou :-)...

sobota 13. 2. 2010
Sme s Ikou vyšliapali na chatku.  Pribudlo trochu (20 - 40 cm) snehu. Na chatke už bol Jano Šofranko "Šofo" so spolulezcom (asi Paľo Bednár), v ten deň zlanili z druhej dĺžky Sawického depresie na Kačák pre množstvo snehu a chvíľu po nás došli Gabo Čmárik so Zuzňou.

V nedeľu 14. 2. 2010
Išli "Šofo" so spolulezcom na Český ľad a my sme sa vybrali prešliapať si stopu po chlapcoch pod Kačák. Keď sme vychádzali z lesa do kosovky, počuli sme odspodu, pomerne blízko, ochkanie, fučanie, nadávky... ostali sme ticho počúvať, čo sa deje, no nasledoval hovor dvoch ľudí, a tak sme si povedali, že niekto asi bojuje v lese... (neskôr, večer, po návrate sme sa dozvedeli, že Šofo so spolulezcom (Paľo Bednár?) sa cestou pod Český ľad asi sto metrov zviezli s lavínou do lesa. A skončilo sa to šťastne, len poriadnymi škrabancami!!!
Snehu pod Kačák pribúdalo, stopa, deň stará, zmizla, a tak nám to pod stenu trvalo skoro 3 hod. Večer po návrate sme so Šofom a Gabom poukladali drevo, čo Maťo v ten deň narezal. To už ale Zuzňa so Šofovým doráňaným spolulezcom využili Maťovu ponuku, že má teréňak v Litvorovom, a šli dole.
Večer došli Tomáš Klinka "Klingáč", Matúš Mikita, Dino Kuráň s Milanom "Šošonom" Bottom a Dodo Kopold s Eli (Elizabeth Revol, Francúzka, baba ktorá bojovala na Annapurne 2009 s Martinom Minaříkom).

pondelok 15. 2. 2010
Bol to deň  vážnych pokusov. Snežilo. Dino so "Šošonom" chceli skúsiť urobiť krátky, ťažký prvovýstup na Nižnú Mlynárovu kopu, no vrátili sa sklamaní. Dodo, Eli a ja sme nakoniec zlanili z 5. - 6. dĺžky (práve som si pozrel nákres Kollerovej a Belicovej cesty „Stredom“  SV-steny  Mlynárovej veže, bolo by to len asi 2. alebo 3. opakovanie... (pri našom pokuse voľne, tak asi M5+/M6, na mieste bivaku sme boli už o 10.45... potom sme to pokazili... a zlanili). Klingáč + Matúš Mikita vyliezli tri dlžky v pokuse o mixový prvovýstup na Vežu Železnej brány.

utorok 16. 2. 2010
Konečne sa niečo vyliezlo. Dino so "Šošonom" nabehli do našej včerajšej cesty  na Mlynárovu vežu a do večera jej urobili voľný prelez (celkovo asi 3-tí) kl. M5+, 6+/7-... ale to už viete. Pekný výkon! Dodo s Eli urobili novú mixovú líniu v pravej časti Veže Železnej brány. 5 dĺžok, 5hodín, kl.7. Schéma a foto je už na tatry.nfo.sk.
Ja som šiel s Ikou na "Savanu", no predbehli nás Tomáš Klinka "Klingáč" s Matúšom Mikitom a tak sme si zopakovali „Pochop človeka“. A chlapci zo "Savany" si to po nás popoludní tiež vychutnali. Gabo so "Šofom" chceli hodiť pokus na Pustej veži, no skončili to Českým ľadom a nad ním to vzdali pre množstvo mizerného snehu. Večer sme s Ikou išli dole a ja som sa vrátil v piatok na obed. Vo štvrtok si Český ľad a ľad na Mlyn. vidlách dala trojica Michal Dzurilla, Marián Decký +1 a v piatok si vyliezli ľadovo-mixovú linku na Skorušniakoch.

piatok 19. 2. 2010
Okolo obeda som vyšlapal hore. To už bol silný odmäk a dosť fučalo. Na chatke nebol nik, no k večeru sa vrátili zo Skorušniakov Michal Dzurilla a Marián Decký (ich kamarát už išiel dole).
Potvrdili mi, že Dodo s Eli si včera popoludní boli prešlapať stopu do Jariabkovho žľabu a ráno pred štvrtou vyrážali s chatky na "Trilógiu". Okolo 18.20 boli späť! Unavení a šťastní, že našli v tom počasí chodník zo Žabej... Na vrchole Malého Mlynára boli niečo po 15-tej. Po viac ako 20-tich rokoch zopakovali supervýstup Stana Glejduru s Jankou Lihockou z marca 1989.

sobota 20. 2. 2010
V sobotu dopoludnia lialo, všetci šli dole (hneď ráno Dodo s Eli a po nich, okolo obeda, aj Michal Dzurilla a Marián Decký). Ostal som hore sám, po obede snežilo a tak som si znova aspoň prešlapal stopu pod Kačák. Chcel som si po rokoch zopakovať na druhý deň Sawického. Ale v nedeľu ráno bolo nových 20 čísel snehu a keďže som nemal chuť na povaľovanie sa v lavíne, tak som to pobalil, upratal, zamkol a spratal  sa do civilizácie.

Toť vsio!

Prvá správa z Bielovodskej: Dinovi Kuráňovi sa so Milanom "Šošonom" Bottom podarilo vyliezť cestu Belica - Koller klasifikácie 5 A2, ktorá vedie stredom steny na Mlynárovu vežu. Vyliezli ju za jeden deň voľne OS a oklasifikovali 6+/7-, M5+.

Šošon a Dino pod stenou. Foto: Matúš Mikita.

Ako každú zimu vybavila komisia alpinizmu SHS JAMES chatku TANAP-u v Bielovodskej doline pre sústredenie alpinistov z reprezentačných družstiev a pre záujemcov z radov spolku venujúcich sa zimnému horolezectvu. Termín sústredenia je 14. – 21. 2. 2010.
Kapacita chatky je obmedzená, preto treba rátať so spaním v spacákoch a na karimatkách.  Prednosť majú členovia komisie alpinizmu a výberových družstiev a samozrejme starší. Pre koordináciu akcie je potrebné, aby sa potencionálni záujemcovia nahlásili na sekretariáte spolku, office@james.sk, tel. 02/49249211, 0907/988343. Akciu má na starosti Igor Koller.