odporúčané pravidlá    výstupy v tatrách    tatranské sezóny    tatranské dokumenty
 správa vysokých tatier  Odhlásiť    Štvrtok 18.04.2024
 Predná bašta, Daidalos a Ikaros, M7+
26.01.2021 08:00 | 1693x |

20. 1. 2021 sa mi podarilo úspešne preliezť túto líniu isteným sólom, AF v Prednej Bašte ako poctu pre môjho otca, ktorého tretie výročie odchodu z tohto sveta bolo presne v deň prelezu. Cesta a jej najťažšia časť je dobre schovaná pred zrakmi nepovolaných a je to celkom logická línia spájajúca takmer spádnicou previsnutý komín/špáru, teda jej kľúčové miesto s hrebeňom piliera. Začína v úzkom žľabe, kde v jeho ľavej stene krátkym úsekom cca 10 metrov ľahko trávami ku prvým skalám je vhodné miesto na štand. Odtiaľ hore drobným kútom na položený terén, kde traverzom asi 3 m doprava postupne ľahším terénom smerujeme do viditeľného, súvislého kúta vedúceho priamo hore. Kútom pokračovať priamo asi 30 m až pod previs, kde na peknej polici je dobré miesto na štand (60 m). Druhá dĺžka je priamo hore previsnutým komínom ktorý je kľúčovým miestom. Dobre zaistiteľný a už oslobodený od väčšiny voľných blokov je to silové lezenie s dobrými chytmi. Nad previsom rovno hore asi 10m snehom, spádnicou, do štandu na začiatku ďalšieho komína, (odtiaľto možnosť úniku systémom rámp). Komínom rovno hore asi 10 metrov do kútu, ktorý ubieha vpravo, jeho špárou hore cez policu do podobného kútu. Potom priamo hore stupňovitými bariérami, ktoré striedajú trávy a postupne položené platne oddelené širokými škárami až do štandu na polici so širokými špárami (60m). Potom ľahším terénom na hrebeň (10 - 20 m). V ceste nebol zanechaný žiaden materiál. 60m dĺžky je možné kvôli treniu lana pri teamovom lezení deliť, nie je problém štandovať. Klasifikácia odpovedá môjmu dojmu z nej ako sólolezca s batohom na chrbte. Teším sa na prvý prelez a názor na klasu, no mne to prišlo ťažšie ako Delírium (M7) lezené nedávno. Pri preleze som použil komplet sadu friendov od DMM, so zdvojeným malým modrým a jedným mikrofriendom, tri ballnuty, čoky aj účka skoby.

Zostup je možný systémom rámp a žľabov bez nutnosti zlaňovania. Názov cesty Daidalos a Ikaros odkazuje na náš vzťah, otca ako zadumaného konštruktéra (nielen) lietajúcich zariadení a mňa ako pochábľa, túžiaceho dosiahnuť na hviezdy.

text a foto Juraj Koreň

Predná bašta, Daidalos a Ikaros, M7+.

Kľúčové miesto cesty.

Kút M6-. / Kkľúčové miesto štvrtej dĺžky je tento pekný kútik. / Posledný štand.

Dole tretí štand a výlez snehom z kľúčového miesta. / Po 4. dĺžke sa terén mení na akési stupne.