vysoké tatry  český horolezecký svaz  klub slovenských turistov  singingrock apollo
sport-outdoor
sirjoseph
camp
  shs james    komisie    podujatia    james slovakia    horolezec    horoškola    rozličné    eshop    diskusia    kontakt    dotazníky    chaty    james 100    priamo registrovaní    pre kluby
  alpinizmus    ľadové lezenie    medicína    metodika    mládež    ochrana prírody    športové lezenie    tradičný skialpinizmus    skialp archív    antidoping    paraclimbing
 index » komisie » alpinizmus  Správa Vysokých Tatier  Erasmus  Metodické materiály  Meteo  IFSC  UIAA Odhlásiť    Nedeľa 28.04.2024   english version
 Výstup na Nanga Parbat 8125 m, 10. - 16. 7. 2007, Peter Hámor, Dodo Kopold, Piotr Morawski
15.07.2007 13:00 | 6994x |

Náš druhý pokus o výstup na vrchol Nanga Parbatu sme si naplánovali na piatok 13. 7., ale nakoniec bolo všetko úplne inak.

10. 7. sme vyrazili z BC 4100 m do nášho C1 4800 m. V noci sme pomerne rýchlo zvládli prevýšenie 1900 m do C3, kde sme mali postavený stan z predošlého pokusu (vdedy dosiahnutá výška cca 7500 m). Na ďalší deň sme sa presunuli do C4 7100 m odkiaľ sme mali v pláne na ďalší deň vyraziť na vrchol. Avšak počasie sa zmenilo, začalo znežiť, ochladilo sa a fúkal silný vietor. Zostúpiť do nižšieho kempu sa už nedalo, lebo hrozili lavíny. Preto sme čakali takmer bez jedla v 7100 m ďalšie dva dni.

Vľavo Dodo Kopold v najťažšom mieste výstupu. Vpravo Hámor a Morawski tesne pod vrcholom Nanga Parbatu.

15. 6. o jednej ráno bola zima a fúkalo. Nemali sme na výber, buď teraz alebo koniec. rozhodli sme sa ísť. "Bol som hladný a bez energie. Mrzli mi prsty na rukách a nohách, ale stále som mal motiváciu pokračovať."

Výstup z C4 je neskutočne dlhý a vyčerpávajúci. Hlavne bolo veľa snehu a tým, že sme boli ako prvý tím, museli sme si všetko oddrieť. Avšak, bol som rád, že pri vrcholovom útoku sa na kopci nemotali ďalší ľudia. takto sme si to poriadne užívali :-).

13.38 hod miestneho času sme dorazili na hlavný vrchol Nanga Parbatu vo výške 8125 m. Fúkal ľadový vietor a len s veľkou námahou sme porobili pár fotiek. Cesta ďalej pokračovala do nášho stanu v C4 a na ďalší deň do BC.

Počas nášho výstupu nám veľmi pomohla čilská expedícia, ktorá zabezpečila cestu fixnými lanami. Hlavne sa nám zišli počas zostupu z C3, kedy bola slabá viditeľnosť. Pre nás bol tento výstup hlavne prípravou a aklimatizáciou na náš hlavný cieľ, prvovýstup v Z stene K2.

Všetci traja sa cítime dobre, neomrzli sme a hlavne sa tešíme, že budeme pokračovat ďalej. 19. 7. odchádzame z BC. Na kopci šste pôsobia zo Slovenska Gablík a Suchý, ktorí sú momentálne v C4 a možno zajtra vyrazia na vrchol spolu s ďalšími expedíciami.

Všetkých zdraví Dodo

Pokus o Nanga Parbat

Slovensko – poľská horolezecká expedícia na Nanga Parbat 8125 m sa v sobotu 7. 7. 2007 vrátila z prvého pokusu o vrchol.

Zľava Dodo Kopold, Piotr Morawski a Peter Hámor.

Dodo Kopold, Peter Hámor a Piotr Morawski vyrazili 1. 7. 2007 zo základného tábora vo výške 4100 m cez ľadovec do C1 (4800 m), kde hneď na druhý deň skoro ráno vystúpili ľadovým kuloárom do C2 (6000 m).

„Cestou sme preliezli najťažšie miesto výstupovej cesty, ak sa to tak dá povedať. Skalný úsek je v dnešnej dobe plný lán a rebríkov a hovoriť tu o lezení je skôr žartom. Ja som to nazval preliezkami do C2.“

V dvojke sme boli dva dni kvôli aklimatizácii a potom sme sa opäť presunuli aj s naším stanom o pár sto výškových vyššie do C3 v 6700 m. Tu sme si vykopali plošinu pre stan a strávili vo výške ďalšie dva dni.

Piatok 6. 7. o polnoci sme začali vystupovať smerom na vrchol. Rozhodli sme sa, že skúsime dať vrchol z „trojky“ na ľahko. Je to vyše 1400 výškových metrov ale verili sme si, že to zvládneme. Avšak podmienky od „trojky“ boli veľmi zlé. Brodili sme sa miestami po pás v snehu a keď sme prišli pod štítovú stenu, bolo poludnie. Od našich kamarátov sme dostali správu, že sa má zhoršiť počasie a na ďalšie dni hlásili víchrice. Boli sme vo výške 7500 m, vrchol bol na dohľad a času bolo tiež dosť. Avšak nemohli sme si dovoliť riskovať bivak vo výške okolo 8000 m bez potrebného vybavenia. Hlavne, nikto z nás nechcel omrznúť, lebo náš hlavný cieľ je prvovýstup západnou stenou K2.

„Nanga Parbat je neuveriteľne obrovská hora. Uvedomil som si to až v základnom tábore. Od tohto miesta sú to 4km na vrchol! Cesta nie je náročná ale dlhá. Mnohé miesta sú nebezpečné pre pád lavín a v prípade zhoršenia počasia sa celá cesta stáva veľkou lavínovou dráhou. Od nášho príchodu už jeden stan zasypala lavína a ďalšie pravidelne padajú. Preto sa snažíme vyhnúť tomuto nebezpečenstvu a ďalší pokus o vrchol naplánovať na periódu dobrého počasia.“

Na kopci pôsobia i ďalšie tímy. Martin Gablík, Rudo Bošiak, Tono Suchý zatiaľ postupujú pomalšie. Dosiahli výšku C2 v 6000 m. Kinga Baranovska z Poľska a Gorry zo Španielska majú postavený stan v C3 a ostatné expedície tiež dosiahli túto výšku.

Dodo Kopold, Peter Hámor a Piotr Morawski na tejto expedícii pôsobia ako tím po prvýkrát a zatiaľ im všetko klape. V pláne je hlavne dokonalá aklimatizácia pred náročnou K2 8611 m. Preto ďalší pokus o vrchol Nanga Parbat bude hlavne v rámci prípravy a v snahe neomrznúť.

„Máme čas. Nič nás neženie a hlavne, cítime sa vo forme. Ak príde perióda dobrého počasia, vybehneme hore, ak nie, prespíme ešte pár dní vo výške a presunieme sa pod K2. V základnom tábore je perfektná atmosféra a všetci sa tešia na vytúžený cieľ – Nanga Parbat.

S pozdravom,

Dodo Kopold

Vlado Linek © 1999 - 2024 členstvo ا  antidoping ا  kalendár ا  archív jamesáka ا  predplatné ا  horoškola ا  počasie ا  sprievodca ا  umelé steny  30774655