Via ferrata znamená v doslovnom preklade „železná cesta“. Ide o umelo zaistenú horolezeckú cestu v skale, ktorej prirodzený stupeň obtiažnosti zmierňujú železné rebríky, oceľové kramle a kolíky, istiace oceľové laná, reťaze a podobne. K ich využívaniu nie sú potrebné špeciálne horolezecké techniky. Všetky tieto pomôcky umožňujú aj priemerne zdatnému turistovi dostať sa bezpečne na miesta, kam ešte donedávna vystupovali len horolezci. V chránenej oblasti tiež poskytuje výhodu presne určenej cesty a neumožňuje zbytočný pohyb v okolí.
Prvé zaistené cesty vznikli v polovici 19. storočia a mnohé z nich, ktoré sú využívané aj dnes, boli zaistené počas 1. svetovej vojny. Prvá skutočná via ferrata bola vytvorená v roku 1843 na Hoher Dachstein v rakúskych alpách. Neskôr bolav roku 1869 zaistená cesta klasická cesta aj na najvyšší vrch v Rakúsku Grossglockner. Via ferratu si môžete vyskúšať aj u nás – minulý rok otvorili ferratu HZS (z Martina na Martinské hole) s dvoma variantmi podľa náročnosti výstupu (B a C). Cesta vedie kaňonom, ktorý vytvoril Pivovarský potok. Ten steká z pod hrebeňa Lúčanskej Malej Fatry do Martina. Počas výstupu môžete teraz obdivovať divoký tok potoka s niekoľkými vodopádmi.
Požiadavky na vybavenie sú menšie, ako pri samotnom skalnom lezení. Na istenie budete potrebovať sedací úväz (prípadne celotelový úväz), prilbu a ferratový set. Ferratový set tvoria tlmič pádu a elastické popruhy, ktoré sú zakončené špeciálnymi karabínami s automatickou poistkou. Toto vybavenie môžete doplniť aj o rukavice, ktoré Vás ochránia pred prípadným zranením (rozstrapkané konce lana, vytŕčajúce drôtiky...), chladom z ocele a zároveň sa lepšie udržíte na oceľovom lane. Netreba zabúdať na správnu obuv. Na zaistené cesty budete potrebovať obuv s pevnou podrážkou a špičkou.
Základné istiace vybavenie na zaistené cesty je ferratový set. Ten je obyčajne zložený z brzdy a z dvoch karabín, ktoré sú spojené slučkami. V súčasnosti sa najčastejšie používa brzda, ako špeciálne zošitý popruh, ktorý sa pri určitom zaťažení začne párať. Je uložená v púzdre a dá sa ľahko skontrolovať jej stav. Používa sa aj výraz – trhací (párací) popruh. V prípade pádu a rozpáraniu popruhu je už táto brzda nepoužiteľná. Prevliekacie brzdy sa v prípade pádu tiež neodporúčajú používať – lano sa na brzdovej doske znehodnotí (aj keď to na pohľad nemusí byť vidieť).
Dôležitou súčasťou ferratového setu sú aj karabíny. Tie sú robustnejšie oproti bežným horolezeckým karabínam. Karabíny vo ferratových setoch by mali byť označené písmenom K v krúžku, len takto označené spĺňajú príslušné normy. Sú ergonomicky tvarované, dobre sedia v ruke a sú vybavené automatickou poistkou, ktorá zabraňuje nechcenému otvoreniu.
Karabíny sú s brzdou najčastejšie spojené pružnými slučkami. Tretia slučka umožňuje naviazanie sa na úväz.
viacej na sport-outdoor.sk