vysoké tatry  český horolezecký svaz  klub slovenských turistov  singingrock apollo
sport-outdoor
sirjoseph
camp
  shs james    komisie    podujatia    james slovakia    horolezec    horoškola    rozličné    eshop    diskusia    kontakt    dotazníky    chaty    james 100    priamo registrovaní    pre kluby
 index  Správa Vysokých Tatier  Erasmus  Metodické materiály  Meteo  IFSC  UIAA Odhlásiť    Piatok 29.03.2024   english version
 Tatranský hrebeň - nové foto
26.03.2013 14:00 | 37347x |

Dvojica Mišo Sabovčík a Adam Kadlečík po 15 dňoch od 28. 2. do  14. 3. 2013 úspešne dokončila prelez celého tatranského hrebeňa. Postupovali zo západu na východ - teda z Bielej skaly v Západných Tatrách až do Nového sedla medzi Muráňom a Novým vrchom v Belianskych Tatrách. Ich postup zaznamenával Paľo Barabáš, takže sa iste môžeme tešiť aj na dokument...

My traja v Západných Tatrách.

My na Ľadovom štíte. / Hrubý štít. Foto: Igor Pap.

Ostrý štít. / Zadný Mních.

stručné info

Tatranský hrebeň je dlhý 82 kilometrov, má 137 vrcholov a prevýšenie 22100 metrov (hore a dole).

• začiatok 28. 02. 2013 Biela skala horáreň
• C1 – Brestová tesne za vrcholom
• C2 – Ostrý Roháč. Pre vietor a hmlu sme nedokázali zostúpiť do Jamnického sedla.
• C3 – Pyšné sedlo.
• C4 – Kasprov vrch. Po rozložení stanu a ľahnutí do spacákov vedľa stanice lanovky sme neodmietli pozvanie na čaj a rum od miestnych a prespali dnu v stanici lanovky = málo spánku :). Na ďalší deň v Hladkom sedle nás Gabo bohužiaľ opúšťa, ma problém s palcom a kolenom.
• C5 – Chalubinského vráta. Sme psychicky unavení z Gabovho odchodu, čo nás našťastie relatívne rýchlo prešlo a čakajú nás náročné Mengušáky.
• C6 – Veľké Hincovo pleso. Zostup z Vyšného Mengusovského sedla kvôli zlej možnosti na bivak, silnému vetru a tme.
• C7 – Mengusovské sedlo. V silnom vetre sme sa ráno vrátili na Prostredný Mengusovský štít a zvyšok dňa sme prečkali silný 27m/s vietor v stane v Mengusovskom sedle.
• C8 – Žabie sedlo. Veľmi ťažký deň za nami. Problémy so zlanením do Vyšného Žabieho sedla – vietor, dážď a ťažké lezenie na Žabom koňovi. V sedle asi najkrajšie a najlepšie miesto pre bivak 10 m pod sedlom na sever. Zlaňák do Žabieho sedla je v tom vetre o držku. Mne sa sekli laná, Adamovi sa sekol prusík do zlanítka, strácame tam nožík a slnečné okuliare. Ja následné strácam lyžiarske okuliare.
• C9 - Východné Rumanové sedlo. Dostali sme info, že tam je taška s jedlom. To jedlo bolo asi 5 rokov staré, roztrhané a zhnité. Prespali sme pri ňom asi 20metrov na sever ). Pekný stenový bivak. Ďalej sme pokračovali hrebeňom na Ganek.
• C10 – Východná Železná brána. Večer sme stihli vyliezť prvú dĺžku Tilleho hrany. Nemali sme materiál na hákovanie, tak sme na ďalší deň v Tilleho hrane urobili variant vpravo do cesty Kývala-Zeitler a tretiu dĺžku doliezli Tilleho hranou. Ak by sme tam robili prvovýstup, tak to určite lezieme takto (na zimu je to pre nás logickejšie a hlavne, že sme to preliezli voľne za poctivých 6.
• C11 – Gerlachovské spády. Deň predtým sme zlanili dole z Batizovského štítu, kvôli hmle a blížiacej sa tme. Tento úsek nás neskutočne prekvapil a preveril poriadne našu psychiku. Urobili sme chybu, že sme si vopred niektoré úseky neprešli a nenaštudovali, ale potom by to nebolo také dobrodružné :). Hrebeň z Kačáku na Batizák – neskutočne komplikované lezenie. Na druhý deň sme vystúpili rovno na Zadný Gerlach.
• C12 – Svišťové sedlo. Konečne prišla tá jednoduchšia a psychicky menej náročná časť hrebeňa.
• C13 – Sedielko. V Javorovom sedle sme si po piatich bivakoch v mokrých spacákoch, konečne troška presušili spacáky na slnku. Takže už žiadne budenie, klepanie a ohrievanie sa varičom. Dochádzal nám plyn, jedlo a museli sme šetriť energiu.
• C14 – Biele pleso. Najdlhší deň za nami. Snehový hrebeň bol neskutočne zlý, nespevnené snehy, rozbitá skala, no všetko zlé... Veľmi nás to zdržalo, a tak sme sa rozhodli tesne pred Nižnou Baraňou strážou zlaniť z hrebeňa dole a vystúpiť do sedla Baranej Strážnice žľabom. Chceli sme mať už pokoj, tak sme riadne zamakali. Na Kolovom štíte sa zotmelo a zostup cez Belasú vežu bol zaujímavý. Na Jahňací štít sme ledva vyšli a na Bielom plese sme boli o 22.30. Správy o zlom počasí na ďalší deň nás ani nezaujímali, veď sme mali Vysoké Tatry za sebou a Belianky predsa prejdeme aj keby čo bolo.
• Ráno zostup na chatu Plesnivec, brodenie sa v hlbokom snehu na hrebeň. „Čerti sa začali hnať“, najprv sme z toho vetra mali zábavku, ale potom keď sa to zmixovalo s hustou hmlou, kryštálikmi ľadu a lavínami, sranda prešla. Neskutočný extrém a boj o život...
• Cez Belianky šiel s nami ako kameraman aj Tono. S Adamom boli presvedčení, že zo Širokého sedla zostúpia dole, no ja som vedel, že to nevzdáme pár metrov pred koncom „maratónu“. Ďalšia prachová lavína nás skoro zadusila. Potom ďalšie a ďalšie dosky, omrznuté ruky a nohy to pociťovali tiež, keďže boli obuté v mokrých topánkach a rukaviciach. O 17.00 sme v Novom sedle medzi Muráňom a Novým vrchom, vietor, sneh, hmla... dáme cigu a zbehneme dole k horárni popod Muráň ku kámošom.

Nevynechali sme ani jeden vrchol (naším vzorom bol Pavol Pochylý), aj keď kvôli rôznym problémom sme museli urobiť kompromis a vynechať určité časti hrebeňa, ktorých bolo zanedbateľné minimum viď. hore. Podľa nás sú najväčším problémom hrebeňa ani nie samotné vrcholy, ale ich spojovacie hrebene a nepodstatné vežičky. Hrebeňovku sme začali traja – Michal Sabovčík, Adam Kadlečík a Gabo Čmárik. Na začiatku sme to brali s obrovským humorom, ktorý bol najlepším trénerom na psychiku. Smiech nám ostal až dokonca a možno si to neskôr aj uvedomíme, čo to sme vlastne prešli a zažili. Neskutočné ďakujem patrí ľuďom s ktorými sme boli v dennodennom telefonickom a občas osobnom kontakte Lydka Richnavská, Braňo Vaňko, Martin Mišenda, Lukáš Meňhart s kolegom (znášali nám dole nepotrebný materiál, odpad, informovali našich blízkych, okamžite vyštartovali za Gabom, keď schádzal dole atď...). Taktiež ďakujeme Pavlovi Barabášovi, Igorovi Papovi, Alene Koščovej, Tonovi Sedlákovi, ktorý všetko dokumentovali a Pavol o tomto prechode pripraví film. A taktiež ďakujem za všetky krásne ohlasy a gratulácie, ktoré prekvapili :-).

Výstroj a výzbroj na osobu
Thermo a strednú vrstvu sme po celý čas nevyzliekli. Striedali a na tele sme si sušili jedine ponožky, ktoré sme obúvali do zamrznutých topánok. Pri balení sme na nič nezabudli, aj keď sme sa s jedlom a plynom museli ku koncu uskromniť, vydržalo všetko extrémne presne.
• vrchné oblečenie Gore-Texový komplet od ARC´TERYX,
• stredná vrstva (mikina, vesta a celotelová kombinéza) – BENESPORT Tecnostretch a Tecno-knit,
• thermo – umelé vlákno,
• topánky – Lasportiva Batura,
• ponožky vlnené – 3páry,
• rukavice – ARC´TERYX + rôzne značky 4páry,
• batoh ARC´TERYX Nozone 55/75L, na začiatku vážil 25kg o osem kíl viac ako sme predpokladali,
• špacáky páperové zimné,
• čiapka, buffa, okuliare,
• karimatka THERMAREST,
• fľaša PLATYPUS 0,5L.

Spoločné veci
• stan - na začiatku trojmiestny NORTHLAND, neskôr dvojmiestny BD, bez stanu si to nedokážeme predstaviť.
• GPS, foťák, GoPro, solárna nabíjačka od firmy TRANGO,  hodinky, mapy, nôž, časopis pánsky,
• varič MSR reactor + malý náhradný varič, termoska 1L, lyžica,
• plyn MSR ISOPRO spolu sme využili 7x 227g a 1x 125g,
• raňajky, obed a večera – vynikajúca dehydrovaná strava MOUNTAIN HOUSE, sušené klobásky, saláma, cereálny chlieb, cesnak, čokoláda, tri tyčinky na deň + rôzne cukríky, hroznový cukor, káva, čaj, minerály, vitamíny, isostar.
• cepíny, mačky, sedák, prilba, čelovka – PETZL
• karabíny 10ks, expresy ANGE S 6ks, slučky 60/120mm 10ks – PETZL
• lano 7,8mm 70m,  reep 5/6mm 30m, skoby 12ks, frendy 5ks, čoky sada,
• snežnice a palice MSR - iba Západné Tatry.

Za to najkvalitnejšie oblečenie a vybavenie ďakujeme týmto ľuďom, firmám a značkám
VERTICAL TRADE s.r.o. - PETZL, MSR, MOUNTAIN HOUSE, PLATYPUS, THERMAREST
Peter Valušiak OUTDOORGUIDE -  ARC´TERYX
Ján Bendík – BENESPORT
Anton Dobeš – TRANGO Invest, s.r.o.

Vidíme sa... Mišo, Adam a Gabo.

K super výkonu chalanom gratulujeme a podrobné informácie s článkom uverejníme v Horolezcovi 3/2013.

Adam, Mišo a Rišo, po dolezení Centrálneho ľadu na Galériu Ganku. Foto: Adam Kadlečík

Vlado Linek © 1999 - 2024 členstvo ا  antidoping ا  kalendár ا  archív jamesáka ا  predplatné ا  horoškola ا  počasie ا  sprievodca ا  umelé steny  30706117